
Egzamin Ósmoklasisty. Wyrażenie, na dźwięk którego moi i nie tylko moi Ósmoklasiści zapadają się w sobie i zwijają w trąbkę. Szczytem nauczycielskiego wyrafinowania i apogeum okrucieństwa jest wspominać o tym w poniedziałkowy poranek. Ale nawet w poniedziałkowy poranek trzeba wziąć byka za rogi, co by z tego starcia wyjść z tarczą . Innej opcji nie ma. Wszak rycerskie nabyłam nazwisko . To zobowiązuje
. Narzekali moi uczniowie na chaos edukacyjny, że gramatyka ciągnie się po książce jak ślimak i wszędzie jej trochę , porozrzucanej jak jajka w tobołku. Wśród funkcji, wyrażeń i przydatnych zwrotów , ciężko ją było ugryźć. Jak się już ugryzło- trzeba było czym prędzej połknąć, strawić i zapomnieć. Przecież w kolejce już czekał i niecierpliwie tupał nogami – kolejny rozdział. A że lubię porządeczek , postanowiłam to zebrać w kupę ( brzydko mówiąc), dodać trochę siebie i okiełznać. I tak od maja do lutego się pisało. I cały czas darło się o więcej. Kiedy dobrnęłam do niemal 170 stron, stwierdziłam basta . I tak oto jest. Moje pisarskie dziecko. Niesforne jeszcze trochę, bo po pierwszym wydruku wylazły drobne robaczki , ale robi się errrata, więc kolejny dodruk będzie igiełka. „ Jak pokonać bestię- czyli okiełznać Egzamin Ósmoklasisty” bo taki tytuł nosi moje wiekopomne dzieło, to :
100 przykładów transformacji językowych
100 przykładów typu „tłumaczenie fragmentów zdań „
70 zdań na wykorzystanie synonimów
150 zdań na właściwą formę czasowników w nawiasach
42 przykłady verb patterns
100 przykładów funkcji językowych
Schemat wypowiedzi pisemnych
14 wypowiedzi pisemnych rozpisanych w oparciu o kryterium treści ( do każdego z 14 działów tematycznych )
14 tematycznych zestawów zdań do powtórzenia słownictwa i konstrukcji gramatycznych ( w sumie 440 zdań )
klucz odpowiedzi
zabawne grafiki w formie sketch notek , jako efekt współpracy z POLONISTKA nie tylko RYSUJE Praca z przewodnikiem pozwala moim uczniom na solidny trening wypowiedzi pisemnych , słownictwa, środków językowych. Pozwala ogarnąć chaos treści i spokojnie pracować w wytyczonym kierunku . Mnie pozwala prowadzić zajęcia, nie tylko w oparciu o podręcznik i gruntownie pogłębiać treści w nim zawarte. Umożliwia również prowadzenie zajęć dodatkowych dla moich Ósmoklasistów. A już niebawem na bazie książki – wyzwanie dla wszystkich chętnych Ósmoklasistów z naszej szkoły. Mam nadzieję, że pomogę. Wierzę , że wiedza jest naszym najlepszym orężem, a najlepszym przygotowaniem się do jutra, jest robienie wszystkiego co w swojej mocy
. Przyodziewam zbroję, razem pokonamy bestię
.