0 0

Wszystko co dobre szybko się kończy. Wakacje to jedna z tych rzeczy, które kończą się najszybciej. Tak jak lody czekoladowe, tyle co otworzysz pudełko- już ich nie ma. Albo wypłata. W połowie sierpnia pojawia się znajome, nerwowe oczekiwanie. Nie sposób zapomnieć, skoro z każdej strony krzyczą do Ciebie hasła, banery i reklamy pt. „Powrót do szkoły”. W Biedrze, Lidlu , TV, w sieci , nawet z  lodówki wieczko  od jogurtu drze się niemiłosiernie „Witaj Szkoło”.Promocje, rabaty, okazje i przeceny. 2 za 1, 3 za 2, 50, 70, 90 % taniej. Niedługo będą nas psuć darmochą i oferować pakiety wyposażenia do szkoły ze 100% zniżką. Dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali czy po przymusowej abstynencji od murów szkolnych, zaszczycić je swoją obecnością czy nie.

Nie sposób zapomnieć, że czas wrócić , chyba  że ewakuujesz się gdzieś na kraniec świata – na co nawet jak był czas , to nie było możliwości – pandemie, kwarantanny i zakazy. Tymczasem w  sieci na grupach, stronach i forach dla anglistów- istne przebudzenie. Z  początkiem sierpnia sporadycznie, teraz jak grzyby po deszczu pojawiły się wpisy kolegów i koleżanek po fachu. Widać, że nauczycielska brać nie próżnowała w wakacje. Pojawiają się i dramatyczne apele- z prośbą o porady, pomoc i inspiracje jak zacząć nowy rok szkolny. W sieci ruch jak w ulu. Workami sypią się propozycje i pomysły. Rozpoczynamy we wtorek, pierwsze zajęcia w środę. Większość z nas,  uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrekcja doświadczamy mieszanki różnych uczuć. Uczniowie różnie- niektórzy chcą wrócić, inni woleliby uniknąć spotkania ze szkołą. Nauczyciele – pogrążeni w chaosie, zamieszaniu, mglistych wytycznych i pełni obaw przed znajomym „jakoś to będzie”. Jedni stęsknieni za uczniami, inni woleliby pracować w trybie online, są też tacy, którzy zrezygnowali. Rodzice – podzieleni jak zawsze, z mnóstwem pytań i wątpliwości , na które my sami u progu nowego roku szkolnego chcielibyśmy znać odpowiedź. Dyrektorom szczerze współczuję – na ich barki zrzucono cały ciężar odpowiedzialności,  szkoda wymieniać za co – ZA WSZYSTKO.

Miało być „let’s celebrate” a zrobiło się pogrzebowo. Do rzeczy! Nie ma co oszukiwać siebie ani uczniów, że pierwsze trzy dni nauki do końca tygodnia upłyną  na  wzmożonym wysiłku intelektualnym, praktyce perfekcyjnej wymowy angielskiej we wszystkich czasach czy recytowaniu poematów Szekspira przy jednoczesnej powtórce dziejów kultury brytyjskiej. Oczywiście w kwiecistym staroangielskim. Nasi uczniowie mają tą niezwykłą właściwość , że pojawiają się we wrześniu całkowicie zresetowani. Wszystkie dane z twardego dysku zostały utracone i partycja po partycji trzeba je mozolnie i w pocie czoła odzyskiwać. Nie tylko w pocie czoła, ale i w masce, tudzież w przyłbicy. Iście rycerskie to zadanie. Ale kto da radę- jak nie Zawisza? Lata potyczek z ospałymi na początku września umysłami pokazały mi, że naprawdę nie jestem Don Kichotem i  z pustego to i  Salomon nie naleje. Co by więc wlać ten przysłowiowy olej do zardzewiałych łepetyn, rozkręcamy się stopniowo. Zaczynamy od gier , zabaw, rebusów, obrazów, stroniąc od gramatyki jak diabeł od wody święconej. Na takie atrakcje  jeszcze przyjdzie pora. A, jako że odkąd gruchnęła pandemia , jedynym pewnym wyznacznikiem rzeczywistości jest zmiana (odsyłam do artykułu tutaj) to i zmienić należy osławiony początek września. Nie wiadomo tak naprawdę czy na początku września nie zaczniemy z wielkim przytupem, po to by z wielkim impetem ponownie wrócić przed ekrany swoich komputerów. Na razie czeka nas nauczanie z zachowaniem dystansu społecznego w 700 osobowej szkole, w maskach, przyłbicach, jak tak dalej pójdzie to w zbroi i pełnym rycerskim rynsztunku. Do szkoły będziemy jeździć na rumakach, na technice budować machiny oblężnicze a  na wfie toczyć zacięte pojedynki na kopie. Na razie pojedynek musimy jednak stoczyć ze strachem. Własnym, ale przede wszystkim dzieci. Dlatego, warto zadbać o to, by i tak lekko oszołomione mnogością zmian dzieci nie dostały od razu po głowie kartkówką lub wielkim sprawdzianem powtórkowym – kobyłą. Jako, że boimy się tego czego nie znamy, warto oswoić lęk przed wirusem w koronie, poprawić swoją na głowie i lekko wprowadzić dzieciarnię w nową rzeczywistość.

Dlatego przygotowałam zestaw ćwiczeń, które nie tylko wzbogacą słownictwo z  wirusowego zakresu, ale wprowadzą element zabawy, rywalizacji i sprawią, że wirus widmo, stanie się mniej groźny, a anglojęzyczne komunikaty jego dotyczące- nie będą tak enigmatyczne.

5 ćwiczeń i gier wprowadzających nas w świat nowych , covidowych zasad szkolnych (do pobrania tutaj):

VIRUS VOCABULARY AND EXERCISE PACK

 

  1. Kartoniki wyrazowe i karty obrazkowe (łączenie, memory, spelling).
  2. Domino na bazie kart wyrazowych i obrazkowych.
  3. Tic Tac Toe (różne wersje- nazywanie obrazków, literowanie słowa, układanie zdania ).
  4. Categories- przyporządkowanie słów do odpowiedniej kategorii.
  5. Speech bubbles- dopasowanie chmurki wyrazowej do ilustracji.

Żeby jednak nie okopać się w covidowych koszarach i pamiętać, że poza wirusową rzeczywistością istnieje nie mniej realny, inny świat proponuję:

  1. „What’s missing game?” (do pobrania tutaj) WHAT IS MISSING
  2. Back to school game (do pobrania tutaj) BACK TO SCHOOL BOARD GAME

 

W starszych klasach warto przypomnieć dzieciakom czasowniki nieregularne, bez których ani rusz. Zawsze rzucam  w eter i niby mimochodem  (mając nadzieję, że trafi do tych , którzy jakimś cudem są jeszcze  z nieregularnymi na  bakier), że przecież potrzebne są do…  tu wymieniam: czasów (Past Simple i wszystkich Perfectów), zdań warunkowych, strony biernej, mowy zależnej i  kilku innych pomniejszych rzeczy.

 

Czasowniki nieregularne można powtórzyć na wiele sposobów. Dzisiaj 4:

  1. Tic Tac Toe
  2. Odd one out
  3. Kaboom
  4. Dices                                                                                                                         FUN WITH IRREGULARS -PACK

 

  1. Pomysły na grę Dobble:

 

  1. GŁĘBOKA STUDNIA- na środku kładziemy jedną kartę obrazkiem do dołu , każdy z uczniów ma taką samą ilość kart. Nauczyciel odkrywa kartę, kto pierwszy zauważy w swoim zbiorze słowo, które powtarza się na jego karcie i   karcie na środku odkłada swoją kartę na środkową. Uczeń, aby odłożyć kartę musi np. przetłumaczyć czasownik, odmienić go, ułożyć z nim zdanie. Wygrywa ten uczeń, który pierwszy pozbędzie się wszystkich kart. Nauczyciel decyduje o  przebiegu rozgrywki i stopniu trudności, w zależności od stopnia zaawansowania grupy.
  2. ZAMKOWA WIEŻA- na środku układamy wieżę z niemal wszystkich kart, rozdając zgromadzonym wokół uczniom po jednej karcie. Uczeń, który jako pierwszy znajdzie identyczny czasownik na swojej i pierwszej z góry karcie, zabiera kartę z wieży do swojego zbioru. Analogicznie jak wcześniej, uczeń, aby zabrać kartę musi np. przetłumaczyć czasownik, odmienić go, ułożyć z nim zdanie. Wygrywa ten uczeń, który zdobędzie najwięcej  Nauczyciel decyduje o  przebiegu rozgrywki i stopniu trudności, w zależności od stopnia zaawansowania grupy.
  3. PARZĄCE KOŁO-wszyscy uczniowie mają taką samą ilość kart i na sygnał nauczyciela równocześnie je odkrywają. Uczeń, który odkryje powtarzający się czasownik na karcie innego gracza, oddaje mu swoją kartę. Wygrywa ten uczeń, który jako pierwszy pozbędzie się swoich kart. Szablony do gry znajdziecie poniżej :                                                                                                                        MY DOBBLE IRREGULARS

 

  1. Gra „Tic Tac Toe”

Zasady są uniwersalne. Uczeń, który jako pierwszy ułoży na planszy trzy sąsiadujące ze sobą symbole (kółko/ krzyżyk) w układzie pionowym, poziomym lub po przekątnej, wygrywa. Aby móc położyć swój symbol na planszy musi przetłumaczyć czasownik, odmienić go, ułożyć z nim zdanie, w zależności od polecenia nauczyciela. Świetna zabawa do pracy w parach i niewielkich grupach.

 

III      Gra „Odd One Out”

Uczniowie w poziomym rzędzie muszą znaleźć jeden czasownik nieregularny, który nie pasuje do kategorii, gdzie został umieszczony. Kładzie na nim żeton. W każdej kategorii, oznaczonej w tym zadaniu w poziomych wierszach, znajduje się jeden niepasujący czasownik. Nauczyciel rozdaje plansze i uczniowie przystępują do pracy. Zadanie może być wykonane na czas, lub na punkty. W trudniejszej opcji, można uzyskać dodatkowe punkty za odmianę niepasującego czasownika lub ułożenie z nim zdania.

IV  Gra „Kaboom”

Do przeprowadzenia tej gry możemy wykorzystać słoik, plastikowy pojemnik, puszkę, czy kolorowe pudełko. Uczniowie mogą je własnoręcznie ozdobić. Na patyczkach/ ścinkach/ szablonikach/ kartonikach nauczyciel wypisuje wcześniej czasowniki nieregularne oraz wymyślone przez siebie polecenia do czasowników. Na każdym szabloniku jedno polecenie. Na kilku patyczkach (najlepiej tyle ilu uczniów gra w danej grupie) piszemy słowo KABOOM. Uczniowie kolejno losują kartoniki i wykonują zadanie, na nich zawarte. Listę przykładowych zadań znajdziesz poniżej. Jeśli poprawnie wykonają polecenie, zabierają kartonik. Jeśli trafią na kartonik KABOOM , odkładają wszystkie swoje kartoniki na bok. Wygrywa ten uczeń, który zbierze najwięcej kartoników. Gra do przeprowadzenia w kilkuosobowych grupach.

Przykładowe polecenia:

  1. Odmień czasownik na kartoniku.
  2. Podaj II / III formę czasownika.
  3. Podaj podobny znaczeniowo czasownik regularny.
  4. Ułóż zdanie z czasownikiem na kartoniku (oznajmujące, przeczące, pytające).
  5. Jeśli to możliwe, podaj przeciwieństwo czasownika.
  6. Co wspólnego mają te dwa czasowniki ze sobą ? (wypisujemy 2 , 3, 4 czasowniki, które mają cechę wspólną).
  7. Uzupełnij lukę w zdaniu czasownikiem.
  8. Podaj rym do czasownika.
  9. Przeliteruj czasownik.
  10. Napisz odmianę /krótkie zdanie z czasownikiem.

 

V Gra „dices”- kości.

Nauczyciel każdej z grup rozdaje inną kość.

Przykładowe polecenia.

  1. Zwróć uwagę, że każda z kości grupuje czasowniki z innej kategorii. Znajdźcie ich cechę wspólną/ nazwij kategorię , zapiszcie odmianę na  tablicy/planszy.
  2. Dopiszcie inne czasowniki z tej kategorii.
  3. Odmieńcie czasowniki.
  4. Ułóżcie z nimi zdania.
  5. Znajdźcie rymujące się z nimi słowa.

To świetne ćwiczenie do pisemnej pracy w grupach na czas. Wykonując polecenia powyżej każda grupa otrzymuje określoną przez nauczyciela za dane zadanie  liczbę punktów. Uczniowie zadania wykonują pisemnie. Po upływie limitu czasu, nauczyciel sprawdza efekty pracy i przyznaje punkty. Wygrywa grupa z większą liczbą punktów.

 

Miłej zabawy.

 

 

 

 

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.